left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Bane NOR Eiendom ferdigstiller hvert år flere store, flotte og moderne bygg. Men mange år før de nye byggene kan feires med kake og oppmerksomhet, har et meget viktig, men usynlig arbeid pågått over lang tid.


Endelig står de der: Høye, funksjon­elle og visuelt imponerende nye bygg som gir stedet de er reist på, en helt ny dimensjon og attraktivitet. Det feires med marsipan­kake, ordføreren sier noen ord og lokalavisa stikker innom for å ta bilder. Det føles som en uendelighet siden byggestart for et år eller to siden. Men for planleggerne startet arbeidet kanskje for flere tiår siden.

– Se på Økern i Oslo, for eksempel. ­Allerede i 1992 begynte kommunen å fundere på hvordan det kunne gjøres til et mer byvennlig område. Først i 2015 kunne vi i tett samarbeid med naboene starte arbeidet med ­detaljreguleringer med boliger, næring, service, gater, møteplasser – alt med nærhet til svært gode kollektivtilbud. Med godt og tålmodig reguleringsarbeid håper vi at en endelig plan kan vedtas om et par år, sier prosjektsjef Otilie Vihovde i Bane NOR Eiendom.


I 1992 tenkte kommunen på å gjøre området mer byvennlig. Etter mange år med tålmodig regulering, ønsker Bane NOR Eiendom å være med på å realisere Økern som sentrum i Hovinbyen.


Mulighetenes kunst

Otilie sitter i det nyinnflyttede ­BREEAM-NOR-sertifiserte kontor­bygget i Schweigaards gate i Oslo, for øvrig en gate som Bane NOR Eiendom har regulert mesteparten av. Her er samfunnsoppdraget oppfylt: Det er bygget med høy utnyttelse, nært sentrale kollektivtilbud midt i byen og med lav parkeringskapasitet fordi det uansett er aller mest beleilig for de fleste å reise kollektivt til jobb. Nettopp slik tenker en reguleringsplanlegger.

– Regulering er enkelt sagt planlegging og prosess. Når vi planlegger, må vi forstå hva folk vil ha, hva de trenger og hvordan livet deres best kan gå opp. Og hva som bygger opp under stedets ­konkurranseevne. Så starter prosessene og navigasjonen i ­byråkratiet, forteller Vihovde.

Kort sagt: Hva vil markedet ha, hva er mulig å få til og er det i det hele tatt lønnsomt å bygge? Når besluttes ting? Hvem må man samarbeide med? Samtidig må myndighetenes mål om fortetting i byene, kommunenes ønsker og budsjetter og selvsagt Bane NOR Eiendoms eget ­samfunnsoppdrag tas hensyn til: By- og stedsutvikling med særlig fokus på knutepunkt for å få flere til å reise kollektivt.

– Det er en slags mulighetenes kunst. Vi følger med på utviklingen i markedene og ser om det finnes potensiale på noen av tomtene våre. Resten er krevende, men morsomt arbeid.


Vi følger med på utviklingen i markedene og ser om det finnes potensiale på noen av tomtene våre. Resten er krevende, men morsomt arbeid.

Prosjektsjef Otilie Vihovde i Bane NOR Eiendom

Av og til dukker det opp en bekk

Før en entreprenør fullfører ­sjarmøretappen ved å sette opp selve bygget, har ­reguleringsfolkene i Bane NOR Eiendom ofte vært gjennom årevis med konsekvensutredning, reviderte forslag, kommersielle vurderinger, møter med riksantikvaren, klagemuligheter, analyse av grunnforhold, folkemøter og kommunestyrevedtak som ender opp i lange reguleringsplaner.

– Skjemaene ser veldig pene og ryddige ut, men reguleringsprosesser går ofte sakte fremover og gjerne i en slags spiral. Ulike hensyn skal avveies, noen ombestemmer seg, eller kanskje den løsningen vi så for oss ikke lar seg gjennomføre. Klart det kan være en tålmodighetsprøve, men nøkkelen er å la alle som er relevante i prosessen bli hørt, og å være tålmodig og fleksibel. Først og fremst er det vanvittig gøy nettopp fordi det er komplisert, mener Vihovde.

– Noen ting er det ikke mulig å ha kontroll over. På Økern, der vi jobber med å få til en storstilt byutvikling, dukket det plutselig opp et ønske om å åpne en bekk. Dette gjør at vi kanskje må begynne på nytt. Disse prosessene er nesten aldri strømlinjeformet. Ingen fremgang uten motstand, sier vi ofte her, forteller prosjektsjefen.

Har du lest disse?

Året som gikk

Utvalgte høydepunkter i Bane NOR Eiendoms virksomhet fra januar til desember 2019.

Les mer

Fra godsområde til prestisjeprosjekt

I 2019 startet innflyttingen i boligprosjektet Paradis Brygge. Det nye knutepunktet Paradis, like sør for Stavanger sentrum, kan bidra til 15 000 flere kollektivreisende.

Les mer

Jakten på den perfekte leietaker

Bane NOR Eiendom har en spredt og variert portefølje av lokaler til utleie på stasjonene. Da gjelder det å finne de beste leietakerne, de som genererer inntekter, skaper liv på stasjonen og har et godt tilbud til de reisende.

Les mer

Knutepunkteksperten

Et helhetlig blikk, god utholdenhet og stor evne til å samarbeide. Det er noen av ­egenskapene som gjør Bane NOR Eiendom til en god knutepunktutvikler.

Les mer

Mer enn en stasjon

Den perfekte stasjonen skal være mer enn bare en stasjon. Men hva betyr det i praksis for de reisende? Vi sjekket på Lillestrøm stasjon, som har nesten alt.

Les mer

Myk overgang

I 2019 engasjerte Bane NOR Eiendom for første gang to traineer. I 19 måneder får de prøve seg flere steder i organisasjonen, og kan vise seg å være fremtidens nøkkelansatte.

Les mer