left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Bane NOR Eiendom har en spredt og variert portefølje av lokaler til utleie på stasjonene. Da gjelder det å finne de beste leietakerne, de som genererer inntekter, skaper liv på stasjonen og har et godt tilbud til de reisende.

Tekst: Sissel Fantoft

En viktig del av Bane NOR Eiendoms samfunnsoppdrag er å gjøre det attraktivt for folk å ta toget, og samtidig skape økonomiske verdier. På stasjonene leies det ut både leiligheter og næringslokaler, og ulike steder har ulike behov.

– Vi har to hovedoppgaver: Å optimalisere leieinntektene og sørge for et tilbud de reisende har nytte og glede av. Leieinntektene går tilbake til jernbanefamilien, og bidrar til å utvikle jernbanen. Vi ønsker liv på stasjonene, enten i form av tilbud til de reisende og lokalbefolkningen, eller at noen bor der. Lokaler som står tomme forfaller raskere, og bruk er det beste vernet vi har, sier eiendomssjef Markus Steinbakk.

Å leie lokaler på en jernbanestasjon er annerledes enn å leie andre steder.

– Mange av disse er over hundre år gamle og ofte verneverdige. Når vi skal gjøre tilpasninger til leietaker, må vi samarbeide med lokale myndigheter. Leietaker må dessuten forholde seg til nærheten til skinnegangen, sier Steinbakk.

– Samtidig gir leietakerne gode synergier når det gjelder sikkerhet: Om noe skulle skje, er det folk til stede på stasjonene som kan reagere raskt, legger han til.


2019

Avtale med Kirkens ­Bymisjon om bruk av godshus til ungdoms­rettet tilbud i Halden.

Oppgradering av Mjøndalen stasjon innvendig, både vente­rom og lokal kafe (Kafe Kraft).

Oppgradering av Hamar ­jernbanerestaurant.

Blomsterbutikk på Vestfossen stasjon inkludert drift av vente­rommet (Blomsterperrongen).

Mikrobakeri åpnet på Skarnes stasjon.

Go-Ahead leier kontorlokaler på Drammen stasjon.

Leieinntekter fra stasjonene var på cirka 420 millioner kroner.


Kreative løsninger

Bane NOR Eiendoms lokaler på stasjonene omfatter blant annet kontorer, kafeer, frisører, gallerier og boliger. Ljan stasjonsbygning, for eksempel, er fra 1920 og er fredet utvendig og i første etasje innvendig.

– Galleri Sand bidrar positivt til nærmiljøet og en slik virksomhet, med utstilling av kunst, passer godt inn i et flott og ærverdig bygg som Ljan stasjon, sier Markus Steinbakk.

– Noe av det aller morsomste i denne jobben er å treffe mennesker som vil leie lokaler for å følge drømmen sin. Det betyr mye for det enkelte mennesket, og det gjør meg ydmyk, sier Steinbakk.

Det er stor forskjell på å leie ut lokaler i distriktene og i mer sentrale strøk. På store knutepunktstasjoner er det ofte rift om ­lokalene, mens på mindre steder må det mer kløkt og kreativitet til.

– På små pendlerstasjoner er det fullt av folk på morgenen og på ettermiddagen, men ganske stille på dag- og kveldstid. Da er det en utfordring å finne kommersielle leietakere med lønnsomme og bærekraftige konsepter, sier eiendomsforvalter Cecilie Risøe Lindegaard.

– Det er ulike strategier for å finne nye leietakere. Noen ganger blir vi kontaktet, andre ganger er det vi som tar initiativ. Vi kan også sette opp skilt med «Lokaler til leie», legge ut annonser på finn.no eller bruke en eiendomsmegler som kjenner det aktuelle markedet. Av og til tar vi også direkte kontakt med aktører vi tenker kan være aktuelle, sier hun.


Vi ønsker jo at det skal gå bra for dem, derfor gjør vi stadig noen grep for å hjelpe dem med å lykkes.

Eiendomsforvalter Cecilie Risøe Lindegaard

Legger til rette

Bane NOR Eiendom hjelper gjerne leie­takerne med å tilpasse lokalene eller søke kommunen om tillatelse til bruksendring.

– Vi ønsker jo at det skal gå bra for dem, derfor gjør vi stadig noen grep for å hjelpe dem med å lykkes. For ikke så lenge siden hjalp vi for eksempel en leietaker som driver en stasjonskafé. På grunn av kravet om at togfører skal ha fri sikt, kan de ikke sette ut skilter eller andre løse gjenstander på ­perrongen. Kafeen har rosa logo, og vi bestilte noen rosa benker for å skape mer oppmerksomhet, forteller Lindegaard.

Den perfekte leietaker for Bane NOR Eiendom er en som tar ansvar for lokalene innvendig, tar kontakt ved behov, forholder seg til kontrakten, trives, kommer med ideer til forbedring og er proaktiv.

– Det er utfordrende og spennende å ­jakte på den perfekte leietakeren, og det gjør denne jobben så morsom, sier Cecilie Risøe Lindegaard.

Har du lest disse?

Vedlikehold i en ny tid

En ny togoperatør rullet i 2019 inn på norske skinner. Hva betyr det for verkstedene til Bane NOR Eiendom?

Les mer

Mer enn en stasjon

Den perfekte stasjonen skal være mer enn bare en stasjon. Men hva betyr det i praksis for de reisende? Vi sjekket på Lillestrøm stasjon, som har nesten alt.

Les mer

Knutepunkteksperten

Et helhetlig blikk, god utholdenhet og stor evne til å samarbeide. Det er noen av ­egenskapene som gjør Bane NOR Eiendom til en god knutepunktutvikler.

Les mer

Myk overgang

I 2019 engasjerte Bane NOR Eiendom for første gang to traineer. I 19 måneder får de prøve seg flere steder i organisasjonen, og kan vise seg å være fremtidens nøkkelansatte.

Les mer

Leder: Jernbanens fremtid ligger i knutepunktutviklingen

Samfunnsoppdraget vårt er å få flere til å bruke tog og å skape økonomiske verdier som bidrar til å finansiere utvikling av jernbanen. For å lykkes, må vi gjøre vårt til at tog blir et naturlig og attraktivt valg i folks hverdag, skriver administrerende direktør Jon-Erik Lunøe.

Les mer

Før sjarmøretappen

Bane NOR Eiendom ferdigstiller hvert år flere store, flotte og moderne bygg. Men mange år før de nye byggene kan feires med kake og oppmerksomhet, har et meget viktig, men usynlig arbeid pågått over lang tid.

Les mer