left-triangleup-triangleright-triangleright-arrowdown-trianglemenu-thinright-pointerdown-arrowcross-thinleft-arrow

Den perfekte stasjonen skal være mer enn bare en stasjon. Men hva betyr det i praksis for de reisende? Vi sjekket på Lillestrøm stasjon, som har nesten alt.

Tekst: Ruth Astrid Sæter

Kafeer, to kiosker, en dagligvarebutikk, et sushispisested, en nøkkelservice, en telebutikk, en valutakiosk og en frisørsalong. På Lillestrøm stasjon får du tak i det meste til reisen, og du kan sågar veksle penger og få håret stusset før du setter deg på toget. Eller, hvis du har ekstra god tid, kan du sette deg på kafeen Garçon. Det finnes faktisk to av den – én ekspress-utgave ved utgangen mot messeområdet på Lillestrøm og én mer tradisjonell kafé i det gamle stasjonsbygget, med mørkt trepanel på veggene, stor takhøyde og et lunt gassbluss i glassmonter midt i lokalet.

Her har Bane NOR Eiendoms Knut Øivind Ruud Johansen, direktør for stasjoner, og Monica Leirvik, eiendomssjef med ansvar for alle stasjonene mellom Spikkestad og Gardermoen (minus Oslo S og National­theatret), funnet seg et bord og er klare for å snakke om den perfekte stasjonen. For hva inneholder nå egentlig den?


Bane NOR Eiendoms Knut Øivind Ruud Johansen, direktør for stasjoner, og Monica Leirvik, eiendomssjef med ansvar for alle stasjonene mellom Spikkestad og Gardermoen (minus Oslo S og National­theatret).


– Det vil variere litt fra sted til sted, men utgangspunktet for en perfekt stasjon er at den er tilrettelagt for de reisende. De skal komme seg enkelt til perrongen og sporene, og være beskyttet fra vær og vind. De må også kunne orientere seg kjapt og greit, ramser Johansen opp og fortsetter:

– Her på Lillestrøm, for eksempel, har vi både lokaltog, regiontog og flytog, dermed er det mange og hyppige togavganger – og folk har ofte dårlig tid. Det betyr at her må folk kjapt kunne få med seg det de trenger, for eksempel fra en kiosk. På en mindre trafikkert stasjon har folk gjerne litt bedre tid – de kommer tidlig for å sikre at de rekker toget – og da kan det være fint med en kafé der de kan sette seg ned. Tiden for matpakker er forbi, nå kjøper folk det de vil spise enten på stasjonen eller toget.


Stasjonene

Bane NOR Eiendom eier og drifter 315 stasjoner landet rundt.

Hvert år er godt over hundre millioner passasjerer innom stasjonene.

Det servicetilbudet som er best besøkt på stasjonene er serveringssteder og kiosker.


Stasjonen med (nesten) alt

Monica Leirvik supplerer:

– I og med at det er hyppige avganger her, venter ikke folk så lenge på selve stasjonen. Likevel har vi lagt til rette for venting, både i kulverten under sporene og under tak på plattformen.

– Et annet moment er overgangsmuligheten til andre reisemidler. Det må for eksempel være enkelt å komme seg fra tog til buss, og ikke være for lange avstander. Apropos det, så har vi registrert at lokalbefolkningen her bruker stasjonen som gjennomgang, altså som en effektiv måte å krysse byen på. Og det er jo en bonuseffekt, påpeker Johansen og legger til:

– Lillestrøm har nesten alt, bortsett fra god flyt når pendlertogene kommer. Da er det trangt i trappa fordi vi har bare én nedgang pr. spor. Dette ser vi på nå, og håper å kunne få til gode løsninger som gjør tilgangen til og fra sporet mer smidig.

– Hva med tjeneste- og serveringstilbudet, hvor viktig er det på en stasjon?

– Det er veldig viktig – og når du har et sted som Garçon, så er det nettopp et slikt tilbud som er med på å gjøre Lillestrøm stasjon til mer enn en stasjon. Hit kommer både lokalbefolkning og langveisfarende, påpeker eiendomssjef Leirvik.


Lillestrøm stasjon ble pusset opp i 2000, og fikk en bred gang under sporene med ulike butikker og tilbud. I den gamle stasjonsbygningen holder kafeen Garçon til.

Terje Vålberg, daglig leder for ­kafeen Garçon på Lillestrøm ­stasjon, opplever at Bane NOR Eiendom legger godt til rette for ham som leietaker. Nå har han drevet kafé på stasjonen i 13 år.


Duften av gjærbakst

Terje Vålberg er daglig leder og eier av Garçon, og har holdt til i det gamle stasjonsbygget siden 2007. Han og svogeren startet først et steinovnsbakeri, der alt av brød og boller ble laget for hånd. Etter hvert investerte de i en kjevlemaskin, og nå leier de tre lokaler på stasjonen: ett bakeri og to kafeer. Denne formiddagen er det fullt ved alle bord i «hovedkafeen» i det gamle stasjonsbygget, og duften av fersk gjærbakst og nykvernet kaffe fyller lokalet.

– Omsetningen har økt jevnt og trutt begge steder, og det er gledelig. Da vi startet, var vi selvfølgelig spent på hvordan det ville gå – ville vi for eksempel kun ha kunder under morgen- og ettermiddagsrush? Men nå er lunsjen en viktig del av omsetningen, og jeg ser at vi har all slags kunder – fra pensjonister til småbarns­foreldre, fra lokale folk til folk på gjennomreise. Og det vi selger aller mest av, er kanelboller, påpeker han.

– Hvorfor valgte dere en togstasjon som tilholdssted for kafeene?

– Jeg hadde vært i Danmark og sett hvor mye trafikk og aktivitet det var på togstasjonene der, og tenkte at det kunne være spennende å prøve. Og det har gått veldig bra – selv om det selvfølgelig alltid er en kamp om marginer, kunder og økonomi. Vi håper å bli her så lenge som mulig. Jeg har et godt forhold til Bane NOR Eiendom, sier Vålberg.

Her skyter eiendomssjef Monica Leirvik inn at de er veldig fornøyde med Garçon som leietaker, og opplyser at leieavtalen ble reforhandlet i 2017, med et tiårig perspektiv.


Det viktigste for oss er at leietakerne bidrar til liv og røre på stasjonen, og at de opprettholder en viss standard på lokalene.

Monica Leirvik, eiendomssjef

Leietakere som skaper liv

– Hvordan velger dere leietakere?

– Det er mange som vil inn hit, fordi de ser at det er gode muligheter her. Når vi vurderer mulige leietakere, så tar vi utgangspunkt i at det de tilbyr må være interessant og relevant for de reisende. Og så må leietakerne være klar over at dynamikken på stasjonen er annerledes enn i en bygate. Vi vil gjerne ha noen som er lokale, det trenger ikke alltid å være et merkenavn eller en kjent kjede for å gjøre suksess. Og sånn sett passer Garçon veldig bra inn her på Lillestrøm, sier eiendomssjef Monica Leirvik.

– Stiller dere noen spesielle omsetningskrav til leietakerne?

– Det viktigste for oss er at leietakerne bidrar til liv og røre på stasjonen, og at de opprettholder en viss standard på lokalene. Kontraktsmessig opererer vi som oftest med såkalt balanserte kontrakter, der vi opererer med omsetningsleie og en minimumsleie i bunn. Det er viktig at kontraktene oppleves som balanserte for begge parter, sier Leirvik.

Et raskt blikk på klokka på veggen bak disken forteller oss at det er på tide å ta toget tilbake til hovedstaden. Da kommer det frem at den klokka ikke er helt til å stole på. Den går nemlig to minutter for sent – noe flere bakeribesøkende har brent seg på.

– Det er det fine med Lillestrøm, da, at om du mister et tog, så tar det ikke lang tid før neste går. Så da kan du heller sette deg ned her og slappe av litt til, påpeker kaféeier Terje Vålberg.


Hverdagsrutinen: Stasjonen er også et møtested. På ettermiddagen litt over klokka fire, står disse to ofte på Lillestrøm stasjon og venter på matmor: Arne Halvorsen bor like ved og passer Jenny (en 6 år gammel Breton) når datteren Britt er på jobb i Oslo. På ettermiddagen møtes de tre her til en kort prat, før Britt tar med seg Jenny på toget videre hjem til Fetsund.

Har du lest disse?

Året som gikk

Utvalgte høydepunkter i Bane NOR Eiendoms virksomhet fra januar til desember 2019.

Les mer

De gode hjelperne på Oslo S

Midt i Norges største og travleste knutepunkt er det noen mennesker som ikke vet hvordan livet skal gå videre. Toril Kaupang og kollegene i «Sporet» på Oslo S er der for dem, og i 2019 ble samarbeidskontrakten mellom Bane NOR Eiendom og Kirkens Bymisjon fornyet.

Les mer

Fra godsområde til prestisjeprosjekt

I 2019 startet innflyttingen i boligprosjektet Paradis Brygge. Det nye knutepunktet Paradis, like sør for Stavanger sentrum, kan bidra til 15 000 flere kollektivreisende.

Les mer

Knutepunkteksperten

Et helhetlig blikk, god utholdenhet og stor evne til å samarbeide. Det er noen av ­egenskapene som gjør Bane NOR Eiendom til en god knutepunktutvikler.

Les mer

Leder: Jernbanens fremtid ligger i knutepunktutviklingen

Samfunnsoppdraget vårt er å få flere til å bruke tog og å skape økonomiske verdier som bidrar til å finansiere utvikling av jernbanen. For å lykkes, må vi gjøre vårt til at tog blir et naturlig og attraktivt valg i folks hverdag, skriver administrerende direktør Jon-Erik Lunøe.

Les mer

Jakten på den perfekte leietaker

Bane NOR Eiendom har en spredt og variert portefølje av lokaler til utleie på stasjonene. Da gjelder det å finne de beste leietakerne, de som genererer inntekter, skaper liv på stasjonen og har et godt tilbud til de reisende.

Les mer