Et viktig mål for knutepunktutviklere som Bane NOR Eiendom, er å redusere folks behov for å bruke egen bil. På nye Ski stasjon, som etter planen skal stå ferdig i 2022, arbeides det nå med å legge til rette for fremtidsrettede mobilitetsløsninger.
Her samarbeidet Bane NOR Eiendom med blant annet Entur, Ruter og Nordre Follo kommune.
– Samarbeidet er viktig. Det handler om å gjøre hele reisen så sømløs som mulig for de reisende. Da må vi ha et helhetlig og integrert blikk på reisekjeden, sier prosjektsjef Niall Ó Muiré i Bane NOR Eiendom.
– Vi ser på hele strukturen, alt fra å få integrert ulike tjenester på én digital plattform, til konkrete delingsløsninger for både bil og sykkel. Alt for å gjøre det mer attraktivt å la bilen stå, forklarer Ó Muiré.
Vi ser på hele strukturen, alt for å gjøre det mer attraktivt å la bilen stå.
Hans kollega, prosjektsjef Rune Breivik, som har ansvar for utviklingen av knutepunktet Ski stasjon, peker på en utfordring som Bane NOR Eiendom står overfor:
– Vi jobber langs to akser. På den ene siden skal vi planlegge knutepunktet Ski, der politikerne har stilt krav til en ganske stor pendlerparkering. På den annen side skal vi fremme mobilitetsløsninger som på sikt reduserer behovet for parkering. Denne dynamikken gjør det spennende og utfordrende å utvikle knutepunkt.
Et helhetlig blikk, god utholdenhet og stor evne til å samarbeide. Det er noen av egenskapene som gjør Bane NOR Eiendom til en god knutepunktutvikler.
Midt i Norges største og travleste knutepunkt er det noen mennesker som ikke vet hvordan livet skal gå videre. Toril Kaupang og kollegene i «Sporet» på Oslo S er der for dem, og i 2019 ble samarbeidskontrakten mellom Bane NOR Eiendom og Kirkens Bymisjon fornyet.
I 2019 startet innflyttingen i boligprosjektet Paradis Brygge. Det nye knutepunktet Paradis, like sør for Stavanger sentrum, kan bidra til 15 000 flere kollektivreisende.
Den perfekte stasjonen skal være mer enn bare en stasjon. Men hva betyr det i praksis for de reisende? Vi sjekket på Lillestrøm stasjon, som har nesten alt.