– Bjørneboes bruk av farger og former er en kontrast til arkitekturen i glass og metall, men godt integrert i arkitekturen på Oslo S’ glassfasade. Verkets størrelse, bevegelse og dynamikk i fargepaletten skaper oppmerksomhet på stedet. Dessuten gjør lyssettingen fra baksiden at kunstverket endrer seg gjennom døgnet. På kveldstid lyser kunstverket og er gjennomskinnelig som et glassmaleri, mens på dagtid virker det tettere, nesten som et sceneteppe. Dette er med andre ord et kunstverk som har mange lag og lesning. Et verk som tåler å bli sett mange ganger, sier Vibeke Christensen, som er daglig leder i kulturbyrået Mesén og Bane NOR Eiendoms samarbeidspartner om kunst på stasjonene.
Esther Maria Bjørneboe laget i 2019 et gigantisk oljemaleri på 10×10 meter til glassfasaden på Oslo S ved Flytogterminalen som en del av Bane NOR Eiendoms satsing «Rom for kunst».
– På Oslo S møter kunsten et stort og mangfoldig publikum. Det er «folk flest», turister og reisende. Oslo S må jo være en av de mest sette kunstarenaene i landet! Det er et helt annet publikum enn man for eksempel finner i et kunstgalleri, der folk bevisst har gått inn for å se kunst. På Oslo S kommer ikke folk for å se kunst, men de møter den likevel. Litt som en overraskelse.